close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יורשו של אברהם אבינו

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק כב מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק כב מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

יורשו של אברהם אבינו

היורשים שעלו במחשבתם של אברהם, יצחק ויעקב

במחשבתו של אברהם אבינו עלו מספר אנשים אשר ימשיכו

את דרכו. ואלו הם:

דמשק אליעזר - "ויאמר אברם הן לי לא נתתה זרע והנה בן ביתי יורש אתי" (טו,ג), והקב"ה הודיע לו "לא יירשך זה כי אם אשר יצא ממעיך הוא יירשך" (טו,ד).

ישמעאל - "ויאמר אברהם אל האלקים לו ישמעאל יחיה לפניך" (יז,יח), והקב"ה משיב לו "אבל שרה אשתך ילדת לך בן וקראת את שמו יצחק והקמתי את בריתי אתו לברית עולם לזרעו אחריו" (יז,יט).

היורש האמיתי, יצחק, בנו של אברהם משרה ככתוב "ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק" (כה,ה).

לעומת אברהם, ליצחק היו רק שתי אפשרויות, בתחלה חשב שעשיו הוא היורש ואחר כך התברר שיעקב הוא היורש, כמסופר באריכות בתחילת פרשת תולדות ובסופה.

לעומת אברהם ויצחק, ליעקב היה ברור מתחלה, שיהיו לו שנים עשר בנים וכולם ימשיכו את דרכו וכולם יהיו מרכבה לשכינה, כמו שמשמע ממדרשי חז"ל האלו:

א. פרק כט' (כא)"ויאמר יעקב אל לבן הבה את אשתי כי מלאו ימי ואבואה אליה", רש"י - "ועוד מלאו ימי, שהרי אני בן פ"ד שנה ואימתי אעמיד י"ב שבטים...".

ב. פרק לז (לה)"ארד אל בני אבל שאלה", רש"י - "ומדרשו, גיהנם, סימן זה היה מסור בידי מפי הגבורה, אם לא ימות אחד מבני בחיי, מובטח אני שאיני רואה גיהנם".

ההבדל העקרוני בין יצחק, ישמעאל ואליעזר

נלע"ד בעזה"י שכך הוא הסבר הדברים: ידוע, שאבות האומה הישראלית שלשה הם: אברהם, יצחק ויעקב, והם הממשיכים את קבלת ה"נשמה" האלקית אשר נופחה באדם הראשון, כמו שכתוב "ויפח באפיו נשמת חיים", ושעברה דרך עשרה דורות מאדם עד נח ודרך עשרה דורות מנח עד אברהם עד יצחק ועד יעקב ועד שנים עשר בניו ומהם בירושה לבני ישראל שיצאו ממצרים [עיין מש"כ ע"ז בסוף פרשת בראשית], וכמו שכתב הכוזרי (בעיקר במאמר ראשון) לגבי "הענין האלקי" שעבר בירושה מאדם עד בני ישראל, ואותה נשמה עוברת בירושה דרך אב לבן.

דמשק אליעזר לא היה ממשפחת אברהם ותרח כלל, אבל היה תלמיד של אברהם מבחינת השקפת עולמו ואמונתו, עד כדי שדרשו חז"ל את שמו "דמשק" כך: "ובגמרא שלנו דרשו נוטריקון, דולה ומשקה מתורת רבו לאחרים" (רש"י,טו,ב).

 ישמעאל היה אמנם מצד אביו [אברהם] ממשפחת שם ועבר, אבל מצד אמו היה מצרי ולא מזרע הסגולה. רק יצחק היה משני הצדדים ממשפחת שם ועבר. מצד אביו, היה נכדו של תרח, ומצד אמו, היה נינו של תרח. בתחילה חשב אברהם, שגם תלמיד יכול להמשיך את דרכו, אמר לו הקב"ה שדוקא היוצא ממעיך, ואם כן, חשב אברהם, שגם ישמעאל יוכל להמשיך, ואמר לו הקב"ה שדוקא בנו משרה.

מדוע באמת ממשיך דרכו של אברהם יכול להיות רק ממשפחתו

המסר הוא, שמדובר בהעברת נשמה. המשכת דרכו של אברהם היא העברת כוחות חיים ותכונות אופי מיוחדות שעוברות בירושה [רחמנות, בישנות וגמילות חסדים] ולא רק בהשקפת עולם, ולכן היא חייבת לעבור דוקא מאב לבן ומאם לבן כמו תכונות גשמיות שעוברות בירושה מהורים לילדים, ולכן הממשיך הוא דוקא הבן של אברהם ושרה, כיון ששניהם מזרעם של שם ועבר וכו', שדרכם עברה אותה נשמה [סגולה, ענין אלקי - בלשון הכוזרי].

זו גם הסיבה שאברהם חיפש אשה ליצחק דוקא ממשפחתו אף על פי שהיו רשעים גדולים, ואכן רבקה היא ממשפחת תרח, שם ועבר, ולכן יצחק חשב שעשיו ראוי להיות היורש שלו (הרב קוק, "מדבר שור", דרוש עשרים ותשעה).

גם יעקב התחתן רק עם נשים מזרעו של תרח, שהרי לפי חז"ל, גם בלהה וזלפה היו בנותיו של לבן מפילגש, ואם כן, כל נשיו היו מזרע תרח, שם ועבר.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה